پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

بررسی تاریخچه اینترنت اشیا در ایران
بررسی جایگاه اینترنت اشیا یا همان Internet of Things در ایران و نقش آن در توسعه پایدار کشور

در این مقاله در مجله خبری آی‌او‌تی رسانه قصد داریم تا به تاریخچه اینترنت اشیا در ایران بپردازیم. اینترنت اشیا در سالیان اخیر توانسته است یک توجه گسترده را به خود جلب کند، زیرا این تکنولوژی به عنوان بستری برای هوشمندسازی محسوب می‌شود.

معرفی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا یا اینترنت چیزها (Internet of Things) که در بین محققان به IoT مشهور شده است به اشیایی اشاره دارد که توانایی اتصال به شبکه جهانی اینترنت را دارند و با کمک حسگرهای که دارند می‌توانند اطلاعاتی را جمع‌آوری و بر روی شبکه ارسال کنند.

جایگاه اینترنت اشیا در ایران
جایگاه اینترنت اشیا در ایران

سایر گره‌ها و تجهیزات موجود در اکوسیستم اینترنت اشیا با کمک اطلاعات خود و سایر اطلاعات گردآوری شده در شبکه می‌توانند تصمیمات هوشمندانه و بلادرنگ بگیرند.

نگاهی به تاریخچه اینترنت اشیا در جهان

اصطلاح اینترنت اشیا برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط کوین اشتون (Kevin Ashton) مطرح شد. او معتقد بود که به زودی جهانی وجود خواهد داشت که تمامی تجهیزات الکترونیکی در آن با یکدیگر شبکه خواهند شد و هر شی فیزیکی می‌تواند با کمک حسگرهای که بر روی آن نصب می‌شود به شبکه‌ای ازاشیا متصل به شبکه وصل شود.

کوین اشتون ارائه کننده مفهوم اینترنت اشیا
کوین اشتون ارائه کننده مفهوم اینترنت اشیا

تحقق دیدگاه کوین اشتون مزایای بسیاری را در عرصه‌های مدیریت زنجیره تامین و کنترل موجودی، ردیابی محصولات، مباحث موقعیت‌یابی مکانی و .. به وجود می‌آورد.

جایگاه اینترنت اشیا در تحولات جهانی

اینترنت اشیا در واقع یک زیرساخت عمومی برای توسعه بسیاری از تکنولوژی‌های مطرح دیگر محسوب می‌شود. اینترنت اشیا مهمترین فناوری در انقلاب صنعتی چهارم محسوب می‌شود. انقلاب صنعتی چهارم یک تحول عظیم در عرصه بهروه‌وری و تغییر سبک زندگی جوامع بوجود خواهد آورد.

بررسی جایگاه اینترنت اشیا در ایران

کاربردهای اینترنت اشیا در ایران
کاربردهای اینترنت اشیا در ایران

با توسعه استارت‌آپ ها و کسب و کارهای نوآور، اینترنت اشیا در ایران از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به عرضه تکنولوژی‌های فوق پیشرفته باعث شده است تا IoT به عنوان یک راهکار مناسب برای حل مسائل پیچیده محسوب شود.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تحقیقات گسترده‌ای را برای پیاده‌سازی زیرساخت‌های موردنیاز برای اینترنت اشیا شروع کرده است و توانسته در این زمینه به موفقیت‌های دست پیدا کند. این پژوهشگاه در راستای گسترش دانش پایه‌ای در زمینه اینترنت اشیا، به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این خصوص اقدام کرده است.

شرکت ایرانسل هم به عنوان دومین اپراتور تلفن همراه در کشور، با راه‌اندازی شبکه NB-IoT توانسته زیرساخت مناسبی را برای توسعه اینترنت اشیا در اختیار شرکت‌های ایرانی بگذارد.

ساخت تجهیزات هوشمندسازی در ایران

در حال حاضر انواع تجهیزات هوشمندسازی برای کاربردهای مختلف در ایران تولید می‌شوند. انواع سنسورها و حسگرهای هوشمند ایرانی به صورت گسترده در شهرهای هوشمند و ساختمان‌های هوشمند استفاده می‌شوند.

شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند دانش و زیرساخت‌های مورد نیاز برای اینترنت اشیا را بدست آورند. ساخت انواع تجهیزات هوشمند داخلی باعث شده تا IoT در ایران به سمت بومی‌سازی حرکت کند و امکان سفارشی‌سازی محصولات و خدمات بوجود آید.

مشهد یک شهر هوشمند ایرانی

شهر مشهد را می‌توان یکی از پیشگامان در توسعه فناوری‌های پیشرفته دانست. مشهد به عنوان دومین کلان شهر ایران، اقدامات مناسبی را در جهت هوشمندسازی شهری شروع کرده است. اجرای پروژه کارت هوشمند شهری مشهد (من کارت) نشان داده که مردم و مسئولین شهر مشهد عزم راسخی را برای ایجاد یک شهر هوشمند در خود ایجاد کرده‌اند.

امکانات هوشمند در شهر و ادارات مشهد باعث شده است تا این شهر آمادگی لازم برای ورود به حوزه‌های مختلف هوشمندسازی را پیدا کند.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *