پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

معرفی بهترین پروژه های متاورس

متاورس (Metaverse) مفهوم جدیدی محسوب می‌شود که قابلیت‌های زیادی برای ادغام زندگی فیزیکی با زندگی مجازی برای انسان‌ها دارد. بهترین پروژه های متاورس در زمینه‌های مختلفی از جمله بازی و سرگرمی، سلامت، امور مالی، امنیت سایبری و.. ایجاد شده‌اند و هم‌زمان با رشد سخت‌افزار در حال فراگیر شدن هستند.
در این مقاله به معرفی تعدادی از برترین پروژه های متاورس می‌پردازیم که بر روی زندگی انسان‌ها تاثیر مثبتی خواهند داشت.

منظور از پروژه های متاورسی چیست؟

پروژه متاورسی
پروژه متاورسی

متاورس یک پلتفرم یا همان بستر برای توسعه پروژه‌های مختلف است. توسعه‌دهندگان و شرکت‌های مختلف با توجه به اهداف خود و ایده‌های نوآورانه‌ای که دارند در این بستر به تعریف پروژه‌های مختلفی می‌پردازند. بسیاری از این پروژه‌ها هنوز جنبه سرگرمی و بازی دارند، با این حال برخی از آن‌ها دارای کاربردهای عملی هستند. در بهترین پروژه های متاورس علاوه‌بر سرگرمی به درآمدزایی، بهبود سلامت و تندرستی، ساده‌تر شدن فرآیندهای کاری، خلق ایده‌های نوآورانه، بهبود ارتباط و تعاملات توجه شده است.

همان‌طور که پروژه‌های متاورسی رشد می‌کنند، مشاغل متاورس نیز توسعه می‌یابند. این موضوع برای کشورهای در حال توسعه که برای پایداری اقتصاد خود نیاز به اشتغال پایدار دارند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نحوۀ تعامل مردم با پروژه‌های متاورس در حال تکامل است، آن‌ها با آموزش مهارت‌های جدید، ظرفیت لازم برای استفاده از متاورس را در زندگی روزمره خود ایجاد می‌کنند.

ویژگی‌های کلیدی در بهترین پروژه های متاورس

متاورس به یک محیط سه‌بعدی اشاره دارد که در آن افراد با آواتارهای خود با یکدیگر تعامل دارند. در متاورس عناصر مختلفی تأثیرگذارند:

  • واقعیت مجازی VR؛
  • واقعیت افزوده AR؛
  • واقعیت ترکیبی XR؛
  • بازی‌ها؛
  • ارزهای دیجیتال؛
  • رسانه‌های اجتماعی.

محیط متاورس، تمامی فعالیت‌های زندگی واقعی را به یک فضای سه‌بعدی مجازی منتقل می‌کند که در آن امکان معاشرت، پول خرج کردن و تعامل با دیگران وجود دارد. در چنین فضایی امکان تجارت، مشابه دنیای واقعی وجود دارد. امکان تکرار فعالیت‌ها در متاورس از ویژگی‌های کلیدی آن است. از دیگر ویژگی‌های این فضا:

۱- دنیایی بی‌نهایت

بهترین پروژه های متاورس یک جهان بی‌نهایت را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهند که در آن‌ها شاهد محدودیت‌های دنیای فیزیکی نخواهیم بود. مقیاس‌پذیری در پروژه‌های متاورس با کمک زیرساخت‌های قوی یک تجربه کاربری متفاوت را رقم خواهد زد.

۲- تجربه‌ای همه‌جانبه

غوطه‌وری در احساسات با حضور در بین محتواهای سفارشی که کاربران خود قادر به ایجاد و تغییر در آن‌ها هستند، یک تجربه جدید را به‌وجود می‌آورد. فناوری‌های واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت توسعه‌یافته (XR) در خلق این تجربه همه‌جانبه نقش دارند.

۳- آواتارهای دیجیتالی سفارشی

آواتارهای دیجیتال از کلیدی‌ترین اجزا در پروژه‌های متاورسی هستند که بر روی معاشرت بهتر کاربران در دنیای مجازی با دیگران تاثیر می‌گذارند. بهترین پروژه‌های متاورس با استفاده از آواتارهای دیجیتال، تجربه تعاملی را تقویت می‌کنند.

۴- ماندگاری

متاورس مانند دنیای واقعی ادامه‌دار و ماندگار است و هرگز متوقف نمی‌شود. بنابراین حتی با قطع هدست واقعیت افزوده توسط کاربر، دنیای متاورس پابرجا خواهد ماند.

۵- امنیت

یکی از ویژگی‌های کلیدی در بهترین پروژه های متاورس امنیت است. رعایت استانداردها و حفظ حریم خصوصی در متاورس با فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین حفظ خواهد شد.

۶- اقتصاد مجازی

ویژگی کلیدی متاورس که بر روی توسعه و رشد آن تاثیر می‌گذارد، اقتصاد مجازی است. استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مانند اتریوم، Sand، Mana و Robux در کنار دارایی‌های دیجیتال مانند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، محیط متاورس را برای تحقق اهداف تجاری کاملاً مستعد کرده است.

۷- همگرایی متاورس با سایر فناوری‌های پیشرفته

آن چیزی که موجب می‌شود تا شاهد شکل‌گیری تعداد زیادی از بهترین پروژه های متاورس باشیم، استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌ای هم‌چون وب۳، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در متاورس است.

۸- اشتراک‌گذاری تجربه

متاورس مورد توجه قرار گرفته و رشد کرده است، زیرا امکان اشتراک‌گذاری تجارب در آن وجود دارد. این تجربه‌های متفاوت به رشد طیف وسیعی از پروژه‌های متاورسی منجر می‌شوند. متاورس فرصت‌های بیشتری برای ملاقات، همکاری، تعامل و مشارکت را فراهم می‌آورد. متاورس در آینده‌ای نزدیک به پلتفرم اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل خواهد شد.

معرفی بهترین پروژه های متاورس در سال ۲۰۲۳

بهترین پروژه های متاورس

با رشد متاورس و افزایش کاربرد آن در بین عامۀ مردم، شاهد این هستیم که نوآوری در پروژه‌های متاورس در حال افزایش است. برخی از این پروژه‌ها ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را متمایز از سایر پروژه‌ها می‌کند. در ادامه به معرفی لیستی از بهترین پروژه‌های متاورس می‌پردازیم:

۱- بهترین پروژه های متاورس در حوزۀ NFT

لیستی از بهترین پروژه های متاورس که NFT نقش کلیدی در آن را دارد در ادامه معرفی می‌کنیم:

۱- Tamadoge

یک بازی مبتنی بر NFT است که در دنیای منحصربه‌فرد و گسترده متاورس ساخته شده است. این بازی به کاربران این امکان را می‌دهد تا در حین سرگرمی و پرورش حیوانات خانگی خود در متاورس، جوایزی کسب کنند.

بازیکنان برای تغذیه حیوانات خانگی و سرگرم کردن آن‌ها با اسباب‌بازی، NFT می‌خرند. با توجه به پیشرفت حیوانات خانگی، کاربران امتیاز گرفته و رتبه‌بندی می‌شوند. بازیکنانی که موفقیت بیشتری کسب کنند از استخر دوج‌کوین، جوایزی دریافت می‌کنند.

۲- Silks

یک ورزش فانتزی مبتنی بر وب۳ است که در آن افراد وارد یک پلتفرم مشابه دنیای واقعی مسابقات اسب سواری می‌شوند. در این پلتفرم با استفاده از NFT امکان مالکیت یک اسب و شرکت با آن در مسابقه را خواهید داشت.

بالطبع اگر در مسابقه برنده شوید، جوایزی دریافت خواهید کرد. Silks یکی از بهترین پروژه‌های متاورس است که در آن بر اساس داده‌ها و آمار واقعی از اسب‌های اصیل در مسابقات شرکت خواهید کرد. امکان خریداری اسب، زمین تمرین، اصطبل و حتی سوارکار در این پلتفرم، آن را از یک بازی متاورسی به ورزشی سرگرم‌کننده و درآمدزا تبدیل کرده است.

۳- Battle Infinity از بهترین پروژه های متاورس

اگر قصد دارید در پلتفرم‌های متاورسی سرمایه‌گذاری کنید با استفاده از Battle Infinity مزایای بسیاری به دست خواهید آورد. در این پروژه متاورسی شما می‌توانید تیم ورزشی خود را بسازید، در متاورس قدم بزنید، با بازیکنان خود دیدار و صحبت کرده و بازیکن دیگری را به تیم خود جذب کنید.

بر اساس عملکرد تیم‌ها و بازیکنان از استخر ارز دیجیتال به کاربران پاداش‌هایی داده می‌شود. دارایی‌ها و شخصیت‌ها در این پلتفرم دارای بهایی هستند که بر اساس عملکردشان به ارزش آن‌ها افزوده یا کاسته خواهد شد.

۴- Real Estate Investment؛ باشگاه سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در متاورس

یک پروژه متاورسی مناسب برای علاقه‌مندان صنعت املاک و مستغلات است. در این پروژه شاهد مجموعه‌ای از NFTها هستیم که هر آواتار اختصاصی امکان دسترسی به آن‌ها را خواهد داشت.
یکی از بهترین پروژه های متاورس که در آن امکان آموزش و سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را خواهید داشت. محیط متاورس در این پروژه با انیمیشن‌های واقعی ارتقا پیدا کرده است.

۵- پروژه محبوب NFT در متاورس، Souls of

از بهترین پروژه های متاورس که چشم‌انداز متفاوتی ارائه می‌دهد. در این مجموعه شاهد ۹۷۲۱ NFT از حیوانات هستیم. این پروژه به دنبال حفاظت از محیط زیست و طبیعت است و تیم تشکیل‌دهندۀ آن متعهد شده‌اند که درصدی از درآمد را صرف حفاظت از اکوسیستم‌های در خطر انقراض کنند.
با توجه به احساسات منفی در زمینۀ NFTها و استفاده آن‌ها از برق، این یک راهکار عالی برای انجام تعهدات پروژه‌های متاورسی به دنیای واقعی است.

۶- متاسیتی

Metacity یک دنیای مجازی است که شرکت‌کنندگان در آن امکان خرج کردن دلار و تعامل هیجان‌انگیز با دیگر کاربران را خواهند داشت. پلتفرم متاورسی در متاسیتی نامحدود است و کاربران اجازه دارند تا تجربیات خود را ایجاد کنند.

در طول سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، زمین‌های بسیاری در متاسیتی عرضه شد. با گسترش شهر، تیم توسعه‌ای این پروژۀ متاورسی قصد دارد تا ویژگی‌های جدیدی مانند بانک‌های غیرمتمرکز، موزه و.. را به آن اضافه کنند.

۷- معروف‌ترین پروژه NFT متاورس: Sandbox

یکی از بهترین پروژه های متاورس Sandbox است. یکی از پروژه‌هایی که در آن NFTهای بسیاری وجود دارد و توجه بسیاری از فعالان صنعت رمزنگاری را به خود جلب کرده است. این NFTها به ابزارهای پوشیدنی یا املاک مجازی تعلق گرفته‌اند. تقریبا امکان پیاده‌سازی هر چیزی در سندباکس وجود دارد. از بازی‌های تعاملی تا املاک و نمایشگاه‌های فصلی.

سندباکس ابزارهای مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا آن‌ها امکان تولید ساختمان‌ها، ابزارهای پوشیدنی و.. را داشته باشند. کاربران Sandbox به‌راحتی امکان فروش آثار ایجاد شده توسط خودشان را دارند و از این طریق به کسب درآمد می‌پردازند. سندباکس چیزی فراتر از یک بازی است و جریان یک زندگی مجازی را برای کاربران ایجاد می‌کند.

۸- دی‌سنترالند: بزرگترین پروژۀ دنیای مجازی در متاورس

Decentraland بزرگترین رقیب سندباکس محسوب می‌شود. ایجاد یک دنیای مجازی بر پایۀ NFT برای کاربران که امکان کاوش در آن را دارند و با استفاده از ارز اختصاصی در این پلتفرم، آن را به یکی از بهترین پروژه های متاورس تبدیل کرده است.

اکوسیستم دی‌سنترالند شامل بیش از ۱۰۰۰۰۰ NFT است که به شکل ابزارهای پوشیدنی و قطعات زمین عرضه می‌شوند. کاربران امکان خرید قطعات زمین را دارند و می‌توانند آن‌ها را بر اساس تجربه خود بسازند.

۹- آدیداس در متاورس؛ ایجاد یک جریان متفاوت در پروژه‌های متاورسی

جای تعجب ندارد، اگر شرکت بزرگی مانند adidas نیز وارد فضای متاورس شود. این فضا آنقدر جذاب و با آینده‌ای درخشان است که شرکت‌های بزرگ نیز تمایل ورود به آن را دارند. وجود شرکت‌های بزرگ در حوزه رمزنگاری و فناوری‌های پیشرفته در کنار آدیداس باعث شده تا ارزش این پروژه در مدت زمان کوتاهی به شدت افزایش پیدا کند.

مجموعۀ Adidas into the Metaverse در کنار کالاهای واقعی و ابزارهای پوشیدنی، تجربیات مجازی را در متاورس به کاربران خود عرضه می‌کند. در حال حاضر آدیداس حجم عظیمی از تبلیغات خود را بر روی این پروژه قرار داده است و احتمالاً در مراحل بعدی با برنامه‌های کامل‌تری در متاورس حضور پیدا خواهد کرد.

۱۰- Town Star

یک بازی کشاورزی رقابتی مبتنی بر بلاک‌چین است که در شبکه‌های مبتنی بر اتریوم ساخته شده است. تمامی اجزای موجود در این مزرعۀ کشاورزی دارای NFT مرتبط هستند. در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون نفر وارد این بازی شده‌اند و در حال توسعه مزارع خود هستند.

این بازی متاورسی ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به بزرگترین بازی کریپتو در محیط متاورس را دارد. استفاده از صنعت کریپتو در محیط متاورس، Town Star را تبدیل به یکی از پروژه‌های متاورس کرده است که مسیر رشد مناسبی را در اختیار دارد.

۱۱- DeFiland

پروژه‌ای دیگر که به هدف شکار طراحی شده است. در این پلتفرم امکانات رایگان و پولی زیادی در نظر گرفته شده است، به‌طوری که بازیکنان در شروع کار خود نیاز به هزینۀ زیادی ندارند.
در این بازی، عناصر زیادی برای کسب درآمد در نظر گرفته شده‌اند. علاوه‌بر مکانیزم‌های معمولی در آن، پروتکل‌های مختلف سهام‌داری در این پلتفرم وجود دارد که امکان مدیریت ساختارهای متاورس را به کاربران می‌دهد.

۱۲- Voxels

‏یک دنیای متاورسی مبتنی بر رمزارز Voxel است. دنیای Voxel به مجموعه‌ای از زمین‌ها تقسیم شده است که در آن نام خیابان‌ها مانند محیط واقعی است. این ویژگی جذاب به نسبت پلتفرم‌های دیگر موجب شده تا کاربران در متاورس حس واقعی‌تری را تجربه کنند.

آکاربران مانند محیط‌های واقعی امکان خرید زمین، ساخت ساختمان، توسعه و فروش آن را دارند. تلاش تیم توسعه‌ای Voxels این است که با افزایش حجم معاملات در این پلتفرم، ارزش آن را افزایش داده و توجه بیشتری را به سمت خود جلب کند.

۲- بهترین پروژه های متاورس در امور مالی

صنعت متاورس در زمینه‌های مختلفی در حال فعالیت است. امور مالی و توسعه سیستم‌های پرداخت، بخش مهمی از پروژه‌های متاورس را تشکیل می‌دهد:

۱- APecoin

پروژه‌ای که در ۱۷ مارس سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد و یکی از جدیدترین سکه‌های متاورسی است که در فضای کریپتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این سکه که توسط مجموعۀ Yuga Labs در پروژه‌هایش موجب شده تا این سکۀ متاورسی در مدت زمان کوتاهی افزایش ارزش زیادی را تجربه کند.

به‌طوری که در حال حاضر بزرگترین سکه متاورس از لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود. در این پروژه، هر کسی یک سکه در دست دارد، مجاز است رای خود را در مورد تصمیمات حاکمیتی اعلام کند.
از آنجایی که این سکه به کاربران امکان شرکت در بازی‌ها، رویدادها، خرید کالاها و حتی خدمات انحصاری در پلتفرم‌های مختلف را می‌دهد از آن به‌عنوان یکی از بهترین پروژه های متاورس نام می‌برند. امنیت بالایی که از طریق بلاک‌چین اتریوم در این سکه ایجاد شده است، آن را به یکی از معتبرترین سکه‌های متاورس تبدیل کرده است.

۲- سکه ENJIN

EnJIN Coin یک توکن مبتنی بر اتریوم است که از آن برای خرید دارایی‌های مختلف در اکوسیستم متاورس استفاده می‌شود. در وب‌سایت این سکه، مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مبتنی بر بلاک‌چین لیست می‌شوند که قابلیت استفاده از ENJIN را دارند.

این سکه به افراد امکان خریداری NFTهای مختلف در متاورس را با امنیت بالایی می‌دهد. برخلاف سایر سکه‌های موجود در متاورس که تنها در پلتفرم خودشان قابل استفاده هستند، از Enjin Coin در پلتفرم‌ها و بازی‌های مختلفی استفاده می‌شود. همین موضوع، موجب شده تا این سکه ارزش بیشتری پیدا کند. این سکه به‌سادگی قابلیت ذخیره شدن در کیف‌های پول دیجیتال را دارد.

۳- WAX

یکی از بهترین پروژه های متاورس که با عرضه گسترده سکه، آینده روشنی را در اختیار دارد. پروژه رمزنگاری WAX Metaverse امکان جمع‌آوری پاداش‌های افراد در پلتفرم‌های مختلف را ایجاد می‌کند.

این سکه در بسیاری از بازی‌های بلاک‌چین مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان تبدیل NFT به WAX و بالعکس از قابلیت‌های جذاب آن است. توسعه‌دهندگان این سکه برای تشویق کاربران به استفاده، کارمزد تراکنش‌های معاملاتی را صفر قرار دارده‌اند.

۴- METAHERO

یک پروژه جدید در فضای متاورس است. این پروژه با اسکن اشیا و افراد دنیای واقعی، یک فرم دیجیتال و سه بعدی از آن‌ها برای فضای متاورس ایجاد می‌کگند. رمزارز HERO تا جولای ۲۰۲۲، ارزش بازاری به اندازه ۴۳ میلیون دلار داشت.

هر چند که شاید ارزش این رمزارز کم به‌نظر بیاید اما با توجه به مدت زمانی که از راه‌اندازی آن گذشته است، باید آن را یکی از بهترین پروژه های متاورس در زمینۀ امور مالی بدانیم.

۵- PLAYDAPP

یک ارز درون بازی در اکوسیستم Play Dapp بوده که مبتنی بر بلاک‌چین است. در این بازی امکان خرید دارایی و ارتقا آن‌ها وجود دارد. با فروش دارایی‌ها امکان دریافت سود را خواهیم داشت.

۶- GALA

یک پلتفرم بازی بلاک‌چین است که مزایای NFT را با هیجان بازی ترکیب می‌کند. در GALA کاربران می‌توانند محصولات درون بازی را مبادله کنند. پلتفرم GALA در درون خود تعدادی بازی اجتماعی مبتنی بر بلاک‌چین دارد که بر ایجاد روابط بین افراد متمرکز است.
در این پلتفرم از یک توکن بومی استفاده می‌شود که در سرتاسر پلتفرم از جمله خریدها، دریافت جوایز و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷- BloktoPia

یک پروژه متاورسی که درصدد ایجاد یک پلتفرم منحصربه‌فرد است. در BloktoPia کاربران مطالعه می‌کنند، با افراد جدید ملاقات می‌کنند، تجارت می‌کنند و فعالیت‌های مختلف دیگری را در یک آسمان‌خراش ۲۱ طبقه‌ای تجربه می‌کنند.

در این اکوسیستم میزان رشد هر کاربر به میزان نبوغ او بستگی دارد. این پلتفرم راهکارهای جدیدی برای تولید محتوا توسط کاربران و درآمدزایی ارائه می‌دهد، به‌طوری که زندگی در متاورس برای آن‌ها جذاب باشد.

۸- Fightout

یکی از بهترین پروژه های متاورس و کریپتو است که به آمادگی جسمانی و سلامت کاربران کمک می‌کند. البته این پلتفرم در هستۀ خود راهکارهایی برای کسب درآمد به کاربران ارائه می‌دهد.

آواتارهای منحصربه‌فرد مبتنی بر NFT این پتانسیل را به‌همراه می‌آورند تا در کنار گرافیک بصری، امکان تناسب اندام و سلامتی برای کاربران ایجاد شود. انجام تمرینات سفارشی بر اساس نیازهای هر کاربر از قابلیت‌های آن است. در این پلتفرم FGHT به‌عنوان یک رمزارز درون برنامه‌ای استفاده می‌شود.

۹- High Street

یکی از بهترین پروژه های متاورس است که در آن کاربران با بازی کردن پول در می‌آورند. جذابیت این پلتفرم آن است که هر کاربر ۵۰ درصد از فرآیند را به‌صورت واقعی و ۵۰ درصد دیگر را به‌صورت مجازی تجربه می‌کند.

این پروژه از اولین ساختارهای تجارت‌محور متاورس در جهان است که دارای پتانسیل عظیمی است. NFTهای بسیاری در دنیای مجازی بصری (۳D ) وجود دارند. در این بازی از رمزارز HIGH استفاده می‌شود که نسبت به بسیاری از سکه‌های دیگر دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای است.

۱۰- Theta Network

یوتیوب، نتفلیکس، آمازون‌پرایم و توییچ غول‌های پخش ویدیو هستند که توسط شرکت‌های قدرتمندی اداره می‌شوند. THETA یک بلاک‌چین است که به‌طور هدفمند برای پخش ویدیو ساخته شده است که هدف آن غیرمتمرکز کردن استریم ویدیو و راه‌اندازی یک شبکه تحویل ویدیویی همتابه‌همتا است.

این شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها، انتقال قدرت از شرکت‌های ویدیویی به مردم و حذف واسطه‌هاست. Theta معتقد است این چشم‌انداز بخش بزرگ‌تری از فرآیند کار را به تولیدکنندگان محتوا می‌دهد و ویدیو را برای مصرف‌کنندگان نهایی ارزان‌تر می‌کند.

نحوۀ ارزیابی بهترین پروژه های متاورس

در انتخاب پروژه‌های متاورس به سراغ نمونه‌هایی باید برویم که برای اهداف شخصی و حرفه‌ای ما مناسب‌تر باشند. برای ارزیابی پروژه‌های متاورس، استفاده از ماتریس SWOT به شما کمک زیادی خواهد کرد:

  1. نقاط قوت: نیازهای سازمانی یا شخصی خود را بررسی کرده و نقاط قوت خود را شناسایی کنید. این نقاط قوت در انتخاب بهترین پروژه های متاورس باید مدنظر قرار گیرد تا امکان رشد فردی و سازمانی برای شما فراهم شود؛
  2. نقاط ضعف: متاورس یک پروژۀ عظیم است که در بسیاری از موارد توانایی کمک به برطرف کردن ضعف‌های شما در محیط فیزیکی را فراهم می‌کند. البته یک پروژه متاورس نباید به حریم خصوصی و اعتدال شما آسیب وارد کند. حتی گمنامی در چنین محیطی نباید زمینه را برای سو استفاده فراهم آورد؛
  3. فرصت‌ها: بهترین پروژه های متاورس برای شما مواردی هستند که یک مزیت رقابتی ایجاد کنند و فرصت جدیدی را در اختیار شما قرار دهند. در انتخاب پروژه‌ها به شرایط مطلوب آن‌ها در بازار، توجه رسانه‌ای و فرصت‌های رشدی دقت کنید که در اختیارتان می‌گذارند؛
  4. تهدیدها: متاورس ارزش زیادی را ایجاد می‌کند، اما در برخی از موارد یک تهدید محسوب می‌شود. با افزایش اقدامات نظارتی، افزایش رقابت‌پذیری و اقدامات جانبی دیگر احتمال موفقیت خود یا سازمان‌تان را در یک پروژه متاورسی افزایش دهید.

ارزش‌گذاری پروژه‌های متاورس

برای ارزش‌گذاری پروژه‌های متاورس به فاکتورهای زیر توجه کنید:

  • ارزش بازار: این معیار به شما کمک زیادی می‌کند تا اندازه و ارزش یک پروژه را در بازار شناسایی کنید؛
  • اندازه کاربران: اگر یک پروژه متاورسی مورد توجه تعداد زیادی از افراد قرار گیرد، نشانه‌ای خوب است و آیندۀ روشنی را در مقابل آن پروژه قرار می‌دهد؛
  • وضعیت توکن: در بهترین پروژه‌های متاورس که دارای توکن‌های بومی برای خرید خدمات یا محصولات متاورسی هستند به ارزش و اعتبار Token دقت کنید.

مشاغل مرتبط با پروژه‌های متاورس

در آینده‌ای نه‌چندان دور، بهترین پروژه های متاورس بخش عمده‌ای از بازار را در بر می‌گیرند. در چنین شرایطی به برخی از مشاغل در جامعه نیاز زیادی خواهد بود:

  • طراح بازی سه‌بعدی؛
  • مهندسی نرم‌افزار AR/VR؛
  • مدیر برند در متاورس؛
  • مهندس سخت‌افزار متاورس؛
  • متخصص بازاریابی متاورس؛
  • مدل محصول؛
  • داستان‌نویس و محتواساز متاورس؛
  • و..

سخن پایانی

متاورس و دنیای کریپتو با سرعت سرسام‌آوری در حال تکامل هستند. این تکامل با چنان سرعتی در حال شکل‌گیری است که پیش‌بینی آینده جهان‌های دیجیتالی مشکل شده است. اینکه بهترین پروژه های متاورس تا چه زمانی مورد توجه قرار می‌گیرند واقعا مشخص نیست.

بدون تردید پروژه‌های متاورس جنبه هیجان‌انگیزی از انقلاب فناوری هستند که در حال تجربۀ آن‌ها هستیم. علی‌رغم تمامی ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد؛ تنوع پروژه‌ها، این امیدواری را به‌وجود می‌آورد که یک سفر متفاوت در دنیای متاورس برای تمامی علایق رقم به‌خورد.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *