جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

آشنایی با مفهوم خانه هوشمند
خانه هوشمند یک زیرساخت مهم برای ایجاد شهرهای هوشمند

خانه هوشمند یا ساختمان هوشمند(Smart Building) یکی از زیرسیستم‌های مهمی است که یک شهر هوشمند(Smart City) را بوجود می‌آورد. خانه‌های هوشمند شامل مجموعه‌ایی از تجهیزات هوشمند هستند که به کمک آن‌ها می‌توان بخش‌های مختلف یک ساختمان را کنترل و مدیریت کرد.

خانه هوشمند
خانه هوشمند

هوشمندسازی ساختمان باعث می‌شود تا علاوه بر مدیریت آسان اجزاء مختلف یک خانه، شاهد کاهش هزینه‌های مصرف انرژی، بهبود ایمنی و آسایش بیشتر ساکنان یک ساختمان باشیم. برای اینکه بتوانیم ساختمانی را هوشمند کنیم نیاز است تا زیرساخت‌های مختلفی ایجاد گردد.

مفهوم خانه هوشمند

خانه هوشمند(Smart Home) را می‌توان یک شبکه ارتباطی بین تمام لوازم الکترونیکی و حسگرهای موجود در یک ساختمان تعریف کرد که به وسیله پلتفرم‌های موبایلی می‌توان از راه‌دور به کنترل آنها پرداخت.

پیاده‌سازی خانه هوشمند هنوز مراحل اولیه خود را می‌گذراند. پیشرفت‌هایی که در حسگرهای هوشمند بوقوع پیوسته و کاهش قیمت این سنسورها تحقق هوشمندسازی در صنعت ساختمان را امکان‌پذیر نموده است.

زیرسیستم‌های مورد استفاده در یک ساختمان هوشمند

معمولا برای هوشمند کردن ساختمان‌ها انواع ماژول‌های هوشمندسازی ارائه شده‌اند. این ماژول‌ها یا زیرسیستم‌ها به یک سیستم مدیریت مرکزی متصل می‌شوند. مهمترین ماژول‌های مورد استفاده در یک خانه هوشمند عبارتند از:

زیر سیستم‌های یک ساختمان هوشمند
زیر سیستم‌های یک ساختمان هوشمند
  • ماژول روشنایی هوشمند
  • ماژول کنترل دما
  • ماژول پرده برقی
  • ماژول سیستم صوتی و تصویری
  • ماژول اعلام حریق
  • ماژول حفاظت و امنیت ساختمان
  • ماژول گیاهان آپارتمانی

تجهیزات مورد استفاده در یک اسمارت هوم از پروتکل‌های مختلف شبکه‌ایی برای ارتباطات استفاده می‌کنند. WiFi، Z-Wave، Zigbee و Bluetooth از جمله مهمترین پروتکل‌ها برای اتصال تجهیزات هوشمند به یکدیگر می‌باشند.

کنترل خانه هوشمند از راه دور

تمامی تجهیزات ساختمانی را می‌توان از طریق شبکه‌های ارتباطی و با کمک حسگرها به یک اپلیکیشن موبایلی متصل کرد و ساختمان را از راه دور کنترل کرد. تصور کنید که بتوان از راه دور سیستم روشنایی یا گرمایشی را در یک ساختمان یا اداره خاموش یا روشن کرد. بدون شک ساختمان هوشمند دغدغه‌های بسیاری را کاهش خواهد داد.

مزایای یک ساختمان هوشمند

مهمترین مزایای یک ساختمان هوشمند عبارتند از:

  1. کاهش مصرف انرژی
  2. تنظیم نور، دما و رطوبت مناسب
  3. مانیتورینگ تجهیزات ساختمانی و شناسایی لوازم معیوب
  4. امکان اجرای سناریوهای مختلف در ساختمان‌ها
  5. افزایش ایمنی و طول عمر ساختمان‌ها
  6. افزایش کیفیت زندگی به همراه بهبود آسایش و آرامش خانواده‌ها

به طور کلی هدف هوشمندسازی این است که استفاده از تکنولوژی کمترین نیازی به دخالت انسانی داشته باشد. در واقع تکنولوژی زمانی می‌تواند ارزش حداکثری داشته باشد که ما کمترین میزان درگیری با ابزارها را داشته باشیم.

به همین دلیل هوشمندسازی توانسته است توجهات بسیاری ا به خود جلب کند. از آنجا که انسان‌ها بیشترین زمان خود را در خانه‌ها می‌گذرانند تحقق هوشمندسازی در خانه‌ها اهمیت بسیاری در بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه و توسعه پایدار شهری خواهد داشت.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *