جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳

کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت

بسیاری از مردم متوجه نمی‌شوند، ولی ما با هر بار آنلاین شدن داریم به  الگوریتم‌های رمزنگاری شبکه اینترنت(network encryption algorithms) اعتماد می‌کنیم..ما توقع داریم هر گونه تبادل به خوبی محافظت شده باشد که یکی از کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت می باشد.

مقدمه‌ای بر رمزگذاری شبکه

کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت
کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت

رمزگذاری یکی از راه‌های متداول و مؤثر برای امن نگه‌داشتن اطلاعاتی است که در بستر اینترنت جریان دارند. روند انجام رمزگذاری بدین شکل است که داده ها ومحتوا‌ها را به گونه‌ای مخفی‌سازی می‌کند که بتوان به آن‌ها  فقط از طریق رمزگشایی دسترسی پیدا کرد.

راه های زیاد و مختلفی برای رمزنگاری و رمزگشایی که بطور کلی الگوریتم(algorithms) نامیده می‌شوند، وجود دارد. در ادامه چند راه متداول را بررسی خواهیم کرد تا با دانستن آن‌ها بتوانیم کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت را بهتر درک کنیم.

آشنایی با تاریخچه رمزنگاری

الگوریتم‌های رمزنگاری

روش متقارن(symmetric)

در این روش هر دو طرفی که در حال رد و بدل کردن اطلاعات هستند، از یک کلید مشترک(key) هم برای رمزنگاری و هم برای رمزگشایی استفاده می‌کنند. این بدین معنا است که آن‌ها برای دو عملی که معکوس یکدیگر هستند از یک کلید واحد استفاده می‌کنند.

نکته ای که در این روش می‌تواند قابل توجه باشد، تبادل امن این کلید مشترک است که شاید یک ضعف برای این روش به‌ نظر برسد. بنابراین شاید روش بعدی منطقی‌تر باشد.

روش نامتقارن(asymmetric)

این روش تا حدودی برای رفع مشکل کلید در روش متقارن پدید آمده است. در این روش به جای استفاده از یک کلید مشترک، از یک جفت کلید به عنوان کلید عمومی و خصوصی استفاده می‌کنند. این بستگی به شما دارد که از کدام کلید برای چه عملی(رمزگذاری یا رمزگشایی) استفاده می‌کنید.

حال که به طور مختصری با برخی از الگوریتم‌ها آشنا شدید، می‌توانیم به سراغ کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت برویم.

معرفی روش‌های رمزنگاری

کاربرد رمزنگاری در شبکه اینترنت

با توجه به اینکه با پا گذاشتن به اینترنت، به دنیایی گسترده قدم می‌گذاریم،  دانستن این موضوع که امکان سرقت اطلاعات در هر لحظه وجود دارد، بیشتر به کاربرد الگوریتم‌های رمزنگاری در شبکه اینترنت و نیاز به وجود آن‌ها پی می‌بریم.

رمزنگاری بر روی شبکه خانگی

همانطور که می‌دانید اولین محل اتصال شما با دنیا اینترنت از شبکه‌های وای‌فای(wi-fi) است، بنابراین اولین قسمتی که نیاز به رمزنگاری و محافظت دارد همین شبکه‌های خانگی است. شبکه‌ها وای‌فای توسط پروتکل‌های محافظتی نظیر WPA  و WPA2 رمزنگاری شده‌اند. نمی‌توان آن‌ها را به عنوان قوی‌ترین پروتکل‌ها به شمار آورد ولی به اندازه کافی در محافظت از شبکه وای‌‌فای شما در برابر سرقت ترافیک اطلاعاتی شما، مؤثر هستند.

رمزنگاری بر روی اینترنت

موتور های جستجو‌گر مدرن از پروتکلی به نام  Secure Sockets Layer (SSL) استفاده می‌کنند تا جستجو و تبادلات شما را امن کنند. نحوه عملکرد SSL بدین گونه است که از یک کلید برای رمزنگاری و از کلید دیگری برای رمزگشایی استفاده می‌کند که همان رمزنگاری نامتقارن است. زمانی که شما عبارت HTTPS را در محل تایپ آدرس(URL) می‌بینید، بدین معناست که به‌ دور از چشمان شما، SSL در حال تامین ا‌منیت در اینترنت است.

بنابراین زمانی که امنیت شرط اول را می‌زند، وجود این چنین الگوریتم‌هایی و دانستن کاربرد‌شان می‌تواند این اطمینان خاطر را به ما بدهد که براحتی در اینترنت به کاوش بپردازیم.

جایگاه رایانش کوانتومی در امنیت اطلاعات

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

تاریخچه رمزنگاری

تاریخچه رمزنگاری
آشنایی با پیشینه کریپتوگرافی در جهان

رمزنگاری و انتقال پیام های مخفی از دوران قدیم مورد توجه انسان ها بوده است. رسم الخط را می توان اولین سیستم های رمزنگاری در هر جامعه ای دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *