شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳

نگاهی به کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری
توسعه شیوه‌های بانکداری جهانی با کمک بلاک‌چین و رمزارزها

هر گاه سخن از کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری به میان می‎آید، ناخودآگاه مسائلی نظیر امنیت انتقال اعتبار و حفظ هویت اشخاص به ذهن می‌رسد.همه این موارد از زمانی که شکل جدید تحریم‌های اقتصادی در زمینه بانک و انتقال پول و ارزش بر کشور ما اعمال گردید بر سر زبان ها افتاده و مهم‌ترین کلمه در این زمینه بیت‌کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال موجود می‌باشد.

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری
کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری

با نگاهی به آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۶ کره شمالی که در تحریم مالی قرار داشته توانسته با کمک ارزهای دیجیتال در این سال رقمی حدود ۲۰۰میلیارد دلار را انتقال داده و خود را از بسیاری مشکلات ریز و درشت رها کند.

یک محتوای کاربردی برای شما: آشنایی با مفهوم بلاکچین

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری

۱- حفظ هویت

بزرگ‌ترین کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری حل همین موضوع باشد. زیرا بزرگ‌ترین مشکل روند قدیمی در سیستم بانکی شناسایی و احراز هویت اشخاص در ابتدای هر عملیاتی در این سیستم بود. شاید گفتن این حرف که این بزرگ‌ترین مشکل باشد را از زوایای مختلف نتوان اثبات کرد، اما باید دید نظر اکثریت مردم نسبت به این پدیده و برخوردشان با آن چگونه است و چه نتیجه ای در پی خوهد داشت.

۲- امنیت اطلاعات

یکی دیگر از مزایای بلاک‌چین در صنعت بانکداری را می‌توان راحتی خیال و حفظ امنیت اطلاعات دانست. با قرارگیری اطلاعات در قالب سیستم توزیع شده و رمز نگاری شده دیگر این نگرانی را نداریم که با هک شدن سرور اطلاعاتی هر مجموعه و موسسه اطلاعات‌مان چه می‌شود.

از دیگرسو، اگر پایگاه داده هر بانکی که طرف حساب ما باشد به هر دلیلی از دسترس خارج باشد و قادر به پاسخ‌گویی به ما نباشد اطلاعاتمان از دسترس خارج نخواهد شد و ما می‎توانیم تراکنش های خود را انجام دهیم.

۳- سرعت بیشتر، هزینه کمتر

کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت جابه‌جایی در تراکنش‌های بین‌المللی میان بانک‌ها را نیز به ویژگی‌های قبلی بیفزایید. بانک‌ها نیز با وجود این مزیت از تکنولوژی بلاک‌چین استقبال می‌کنند. دلیل استقبال بانکها از بلاکچین این است که آنها می‌خواهند علاوه بر رضایت بیشتر مشتریانشان در رقابت با یک‌دیگر و جا نماندن از مسیر پیشرفت پا پس نکشند.

با تکنولوژی روز حرکت کردن و به روز بودن برای بانک‎ها از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که آنها تمایل دارند مشتری‎های قبلی خود را حفظ کنند و مشتریان جدید را هم به سوی خود جذب کنند.

تحلیل‌گران اقتصادی فناوری بلاکچین را به عنوان جایگرین مطمئنی برای سیستم انتقال بانکی SWIFT در آینده نه چندان دور معرفی کرده اند. این موضوع می‌تواند برای بانک مرکزی ایران که درگیر تحریم‎های ناعادلانه است، بعنوان یک ابزار مناسب محسوب شود.

رشد اقتصادی در ایران با کمک بلاکچین

۴- صرفه جویی در زمان

یکی از مهم‌ترین مزیتی که این روزها دیگر همه‌گان از آن آگاه‎اند را فراموش کرده باشیم، بله درست است! زمان فاکتور غیر قابل انکار و تاثیر گذار عصر حاضر که هدر دادن کسری از آن لازمه از دست دادن موقعیت های بسیاری در آینده کاری شما می‌باشد.

این گزینه نیز برای رقبای شما حائز اهمیت است. همچنین سیستم بانکی از آن مطلع و هر روز برای کاهش زمان انجام عملیات برنامه ها و طرح‌هایی را تصویب و اجرایی می کنند تا مبادا لحظه ای از این کارزار به دور بوده و مزیت رقابتی آن را به رقبا واگذار نماید.

موارد قبلی بیان شده را اگر با کمی دقت مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که زمان همیشه و همه جا یکی از فاکتورهای اصلی و مهم بر شمرده می‌شود.

۵- انتقال ارزش

یکی از قدیمی‎ترین کاربردهایی که برای بانکداری می‎توان تصور کرد، حفظ ارزش و دارایی‎ها می‎باشد. یکی از مهمترین وظایف بانک‎ها علاوه بر حفظ ارزش، انتقال ارزش بین افراد مختلف می‎باشد.

این در حالی است که یکی از وظایف مهمی که برای بلاک‎چین در نظر می‎گیرند انتقال ارزش در بین افرادی است که به یکدیگر اعتماد ندارند. بلاک‎چین به بانک‎ها کمک می‎کند تا بتوانند دارایی‎های خود را به بهترین شکل مدیریت کنند و آنها را به اشخاص طرف معامله خود با اطمینان بالا انتقال دهند.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

بیت کوین و مزایای آن

توضیحاتی جامع درباره بیت کوین و مزایای آن
بیت کوین به عنوان مهمترین رمز ارز در مبادلات مالی جهان

بیت کوین و مزایای آن در بین محققان و سرمایه گذاران در بازارهای جهانی شناخته شده است. این ارزدیجیتال میتواند امنیت و تبادلات مالی را ساده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *