پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

روز جهانی رمز عبور
گشت و گزاری در جهان پس‌ورد‌ها به مناسب روز جهانی رمزعبورها

اولین پنج ‌شنبه ماه مه هرسال را روز جهانی رمز عبور می‌نامند. رمز عبور یا همان Password ابزاری برای احرازهویت افراد در فضاهای مجازی یا تعیین اصالت در کارت‌های اعتباری می‌باشد. با پیشرفت فناوری‌های سطح بالایی هم‌چون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین حفاظت از داده‌های دیجیتال و حفظ حریم خصوصی هر روز اهمیت بیشتری می‌یابد.

روز جهانی پسورد هشداری به جهانیان برای جلب توجه آن‌ها به اهمیت حفاظت از اطلاعات در مقابل سارقین اینترنتی می‌باشد. با رشد اینترنت اشیا حساسیت به جایگاه امنیت در تجهیزات هوشمند بیشتر شده است.

آینده رمز‌های عبور؟

بسیاری از افراد معتقدند که رمزهای عبور در حال مرگ هستند زیرا امروزه در بسیاری از سایت‌ها مکانیزمی پیاده‌سازی شده که با فرستادن ما به گوگل یا فیسبوک به صورت غیرمستقیم ما را احرازهویت می‌کنند.

علی‌رغم این‌گونه راهکارها هنوز هم رمزهای عبور زیادی هستند که باید آن‌ها را نگهداری کنیم و از آن‌ها مراقبت کنیم و هر چند وقت یکبار آن‌ها را عوض کنیم.

چرا رمزهای عبور لو می‌روند؟

به مناسبت روز جهانی رز عبور
به مناسبت روز جهانی رز عبور

چون معمولا عامه‌ی مردم:

  • رمزهای‌ عبور قوی و مناسبی انتخاب نمی‌کنند
  • رمزعبور را بر روی برگه یا دفترچه یادداشت خود برای استفاده‌های بعدی می‌نویسندپ
  • رمزهای عبور خود را فراموش می‌کنند
  • از اعداد یا کارکترهای مشخصی برای رمز عبور خود استفاده می‌کنند(باور کنیم یا نه، هنوز هم عدّه زیادی از مردم از ۱۲۳۴۵ برای رمز عبور خود استفاده می‌کنند.
  • طول رمزهای عبور را کوتاه انتخاب می‌کنند
  • از تاریخ تولد یا شماره تلفن‌ خود برای رمز عبورشان استفاده می‌کنند
  • و..

همین دلایل باعث می‌شود تا رمزهای عبور به سادگی لو بروند. افشا پسوردهای باعث می‌شود تا شرایط برای حمله‌های فیشینگ و جعل هویت به راحتی برای مهاجمین فراهم شود.

خالی شدن حساب بانکی‌مان توسط هکرها حس بسیار بدی را برای ما به همراه می‌آورد. پس بیاییم به مناسبت روز جهانی رمز عبور هم که شده همین حالا رمزهای عبور خود را ریست کنیم و با انتخاب یک رمز عبور قوی که از حروف، اعداد و کاراکترها تشکیل شده باشد امنیت شخصی و کسب‌وکاری خود را تقویت کنیم.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *