پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳

توسعه فناوری با کمک رایانش ابری
رایانش ابری یا محاسبات ابری(Cloud Computing) زیرساختی برای توسعه فناوری‌های سطح بالا

از زمانی که اینترنت پا به عرصه وجود گذاشته است تغییرات بسیاری داشته است. تمامی این تغییرات به منظور بهبود کیفیت زندگی جوامع بشری صورت پذیرفته است. رایانش ابری یک مدل تازه برای عرضه سرویس‌های زیرساختی، نرم‌افزاری و پلتفرم‌های کاربردی در قالب شبکه‌های گسترده می‌باشد.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری یا محاسبات ابری(Cloud Computing) از دو کلمه ابر و رایانش تشکیل شده است. منظور از ابر همان شبکه‌های گسترده‌ای نظیر اینترنت می‌باشد و منظور از رایانش هم ارائه سرویس‌های مختلف به کاربران می‌باشد.

رایانش ابری

در سالیان اخیر رایانش ابری به عنوان یک زیرساخت پایه برای سایر فناوری‌های پیشرفته مطرح شده است. اگر بخواهیم رایانش ابری را به زبانی ساده تعریف کنیم باید بگوییم که رایانش ابری شامل مجموعه‌ای از دیتاسنترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شود که انواع سرویس‌های کاربردی را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در رایانش ابری سعی می‌شود با ارائه منابع مختلف بصورت آنلاین، هزینه‌های تامین زیر ساخت برای کاربران کاهش یابد.

انواع مدل‌های محاسبات ابری

ابرهای عمومی

در این روش مالکیّت زیرساخت و منابع محاسباتی در اختیار یک شرکت است و این شرکت از طریق اینترنت، سرویس‌های خود را با سایر متقاضیان به اشتراک می‌گذارد. در چنین ابری امنیت پایین است ولی هزینه منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای متقاضیان زیاد نخواهد بود.

ابر خصوصی

محاسبات ابری
محاسبات ابری

معمولا این نوع ابرها در سازمان‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. چنین سازمان‌هایی زیرساخت‌های مخصوص به خود را تهیه می‌کنند ومنابع موجود را با کارکنان بخش‌های مختلف خود به اشتراک می‌کذارند. معمولا چنین ابرهایی دارای هزینه بالایی می‌باشند و البتّه امنیت در آن‌ها از سطح بالاتری برخوردار است.

ابر هیبریدی

در این روش معمولا شرکت‌ها از چندین ابر برای تامین نیازهای خود استفاده می‌کنند. آن‌ها ممکن است برای برخی از خدمات معمولی از ابرهای عمومی استفاده کنند و برخی از سرویس‌های اختصاصی خود را بر روی ابرهای خصوصی قرار دهند.

یک محتوای جذاب دیگر: آشنایی با واقعیت مجازی و کاربردهای آن

انواع خدمات رایانش ابری

توسعه رایانش ابری باعث شده تا شاهد انواع خدمات مختلف مبتنی بر ابر باشیم. سه نوع خدمت زیر بیشترین استفاده را در بین خدمات ابری دارند:

۱- سرویس‌های زیرساختی(IaaS)

در این نوع از سرویس، زیرساخت‌های مهمی نظیر سرور، پردازنده و فضای ذخیره‌سازی به متقاضیان ارائه می‌شود. در ایران این سرویس به صورت گسترده‌ای توسط شرکت‌های هاستینگ ارائه می‌شود.

۲- سرویس‌های پلتفرم(PaaS)

در این نوع از سرویس‌ها سعی می‌شود تا انواع سیستم‌عامل ها و پلتفرم‌هایی که امکان اجرای انواع نرم‌افزار را می‌دهند به کاربران ارائه شود. ارائه این سرویس باعث می‌شود تا کاربران نیازی به نصب سیستم‌عامل های مختلف را نداشته باشند و به راحتی بتوانند نرم‌افزارهای خود را بر روی هر نسخه‌ای از سیستم‌عامل ها نصب و اجرا کنند.

۳- سرویس نرم‌افزاری(SaaS)

این سرویس تنوع زیادی دارد. با کمک این خدمت می‌توان انواع نرم‌افزارها را تنها با وجود یک حساب کاربری در اختیار کاربران گذاشت و هیچ دغدغه‌ای برای نگهداری و بروزرسانی این نرم‌افزارها نداشت.

مزایای رایانش ابری

  1. کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری با توجه به نیازها
  2. سرویس‌دهی مستمر و پشتیبانی مناسب
  3. افزایش سرعت و کارآیی
  4. دسترسی از هر نقطه‌ای به منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری
  5. انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بالا
  6. امنیت مناسب

تحول دیجیتالی یک ضرورت برای کسب و کارهای آینده

ذخیره‌سازی ابری کاربردی مهم ازمحاسبات ابری

ذخیره‌سازی ابری روشی برای ذخیره اطلاعات بر روی منابع شبکه(اینترنت) است. این نوع ذخیره‌سازی که با کمک شرکت‌های میزبانی ابری و بر روی دیتاسنترهای بزرگ انجام می‌شود منجر به دسترس‌پذیری اطلاعات از هر نقطه‌ای و در هر زمانی می‌شود.

در حال حاضر شرکت‌ها سعی می‌کنند با استفاده از سرویس‌های ابری اطلاعات خود را در فضایی خارج از محیط شرکت نگهداری کنند و خود را از دردسرهای بکاپ گیری و ذخیره‌سازی فیزیکی رها کنند. باید توجه داشت که امنیت در ذخیره‌سازی ابری یکی از مباحث چالش برانگیز می‌باشد.

آینده رایانش ابری

هرچند که امروزه رایانش ابری محبوبیّت بسیاری پیدا کرده است و توانسته کاربردهای بسیاری پیدا کند امّا این تکنولوژی هنوز می‌تواند قابلیت‌های دیگری نیز داشته باشد. توسعه اینترنت ۵G باع می‌شود تا هزینه‌های دسترسی به ابر کاهش پیدا کند. به همین دلیل سازمان‌ها تمایل بیشتری برای حرکت و سرمایه‌گذاری بر روی ابرها پیدا خواهند کرد.

ترکیب شبکه‌های اجتماعی با ابرها امکان اشتراک‌گذاری گسترده اطلاعات را در در بین مخاطبان افزایش خواهد داد و شرایط برای رشد اقتصادی و توسعه کسب و کارها فراهم خواهد شد.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *