پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

بررسی کاربرد بلاکچین در پزشکی
تامین بهداشت و سلامت جامعه با تکنولوژی بلاک‌چین

تکنولوژی بلاکچین در چند سال اخیر، وارد خیلی از کسب و کارها و حوزه‌های مختلف شده است. یکی از این حوزه‌ها، حوزه‌ی سلامت و پزشکی است. البته سرعت بلاکچین در این حوزه نسبت به بقیه حوزه‌ها کمی کم تر است. امروز محوریت مقاله ما این سوال است که کاربرد بلاکچین در پزشکی چیست؟

مهمترین کاربردهای بلاکچین در پزشکی

بلاکچین در پزشکی
بلاکچین در پزشکی

تکنولوژی بلاکچین ابزارهای کاربردی تر و ایمن تری را در اختیار حوزه سلامت قرار می‌دهد به همین دلیل کاملا برای حوزه سلامت مناسب است. در ادامه به کاربرد بلاکچین در پزشکی اشاره می‌کنیم.

۱- جلوگیری از کلاهبرداری و تقلب

دانشگاه هاروارد در گزارشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد، مدارکی را ارائه داد که سالانه ۴۴۵ میلیارد دلار در این حوزه به‌ خاطر کلاهبرداری و تقلب از بین می‌رود. تنها در سال ۲۰۱۵ در آمریکا، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه سلامت کلاهبرداری شده است.

به‌همین‌ دلیل، این حوزه نیاز زیادی به سامانه‌ای دارد که توانایی تأیید و بررسی صحت امور را داشته باشد. بلاکچین این توانایی را دارد که به همین دلیل اجرای یک سامانه‌ بر پایه بلاکچین در حوزه سلامت و بهداشت جهانی واقعا ضروری است.

۲- یکپارچه سازی

نظام پزشکی حال حاضر از قسمت‌های جداگانه و متمرکز بسیار زیادی تشکیل شده است. نظام پزشکی شامل بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها، مطب‌های خصوصی و … است که هر کدام از آن‌ها بصورت مستقل فعالیت می‌کنند.بر هیچ کس پوشیده نیست که همچنین مجموعه‌ی بزرگ و گسترده‌ای که از سازمان‌های دولتی و خصوصی تشکیل شده است‌، بازدهی بالایی ندارد.

این پراکندگی نوعی بی نظمی را به وجود می‌آورد که دغدغه‌ی بزرگی برای حوزه‌ی سلامت است. به‌همین خاطر، سالانه متخصصان زیادی در این حوزه با تشکیل تیم‌های تحقیقاتی مختلف تلاش برای حل این مشکل کرده‌اند. به تازگی محققان دانشگاه MIT راه حل این مشکل را استفاده از تکنولوژی بلاکچین دانسته اند.

آشنایی با جایگاه اینترنت اشیا در پژشکی

۳- سابقه های پزشکی بیماران

بلاکچین و سلامت

با استفاده از یک شبکه‌ی سلامت جهانی بر پایه بلاکچین می‌توان همه‌ی سوابق پزشکی و درمان بیماران را در یک‌جا ثبت کرد.

این قابلیت وجود دارد که هر بیمار یک اثر انگشت منحصربه‌فرد بلاکچینی داشته باشد تا از واقعی‌ بودن هویت او و سوابق درمانی‌اش اطمینان حاصل شود. زمانی ‌که از این تکنولوژی برای مقدار زیادی از داده‌ها استفاده شود، متخصصان حوزه‌ی سلامت به‌خوبی متوجه خواهند شد که این تکنولوژی و فناوری جدید تا چه میزان می‌تواند دقیق باشد.

۴- تحقیقات پزشکی

یکی از مهم ترین کاربرد های بلاکپچین در پزشکی، بهبود روند تحقیقات پزشکی جهانی است. با استفاده از این تکنولوژی می توان بصورت لحظه ای بر خیلی از نتایج آزمایش‌‎های دارویی نظارت کرد. اجرا و پیاده‌سازی الگوریتم‌های درمانی جدید هزینه بسیار زیادی دارد و به علت ناکارآمدی نظام فعلی پزشکی، استفاده به موقع از داده ها را غیرممکن می سازد.

با استفاده از بلاکچین می‌توان مؤلفه‌های گوناگونی مانند زمان و مکان توزیع و عرضه‌ی داروها را با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار داد. ارزیابی این تغییرات به‌راحتی از طریق بلاکچین امکان‌پذیر است.

۵- داروهای تقلبی

با توجه به برآوردهای کارشناسان حوزه سلامت و پزشکی، داروهای تقلبی سالانه بیش تر از ۲۰۰ میلیون دلار به‌ این صنعت ضرر وارد می‌کنند. فناوری بلاکچین به بیماران امکان می‌دهد از معتبربودن داروها اطمینان حاصل کنند. حتی می‌توان این تکنولوژی را به صورتی برنامه‌ریزی کرد که تاریخ تولید و جزئیات دیگر مربوط به داروها را در اختیار بیماران قرار دهد.

بررسی کاربردهای بلاکچین در ایران

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

بیت کوین و مزایای آن

توضیحاتی جامع درباره بیت کوین و مزایای آن
بیت کوین به عنوان مهمترین رمز ارز در مبادلات مالی جهان

بیت کوین و مزایای آن در بین محققان و سرمایه گذاران در بازارهای جهانی شناخته شده است. این ارزدیجیتال میتواند امنیت و تبادلات مالی را ساده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *