جمعه , اردیبهشت ۷ ۱۴۰۳

بررسی مزایا و چالش های بلاک چین در استارتاپ ها
بلاکچین ابزاری برای رشد استارتاپ‌ها

از زمان معرفی تکنولوژی بلاک چین تا کنون، این فناوری روز به روز رشد کرده و توجه بسیاری از اقتصاددانان را به خود جلب کرده است. این فناوری در واقع امکانی را فراهم کرده تا اطلاعات دیجیتال بدون کپی شدن توزیع شوند و بدین ترتیب نوع تازه ای از اینترنت را بنا کرده است. بیت کوین یکی از ابتدایی‎ترین کاربردهای این فناوری بوده اما امروزه کاربردهای جدیدی برای آن در نظر گرفته شده است. در این جا به مزایا و چالش های بلاک چین در استارتاپ ها می‎پردازیم.

مزایا و چالش های بلاک چین برای استارتاپ ها

در ادامه به چند مورد از مزایای کلیدی بلاک چین اشاره می کنیم:

۱- ترغیب سرمایه گذاران

می‎دانیم که هر استارتاپ برای شروع به فعالیت نیاز به بودجه دارد. گاه این بودجه مبلغ بالایی ست و جذب آن دشوار است. علت این دشواری نیز معمولا به عدم اعتماد سرمایه گذاران به کسب و کارهای نوپا برمی گردد. برای جذب این سرمایه از طریق crowd funding نیز لازم است سرمایه‎گذاران از بازده یک استارتاپ اطمینان پیدا کنند که معمولا کار بسیار دشواری است. سیستم بلاک‌‎ چین می تواند بسیار کمک کننده باشد.
استفاده از بلاک چین در صندوق های سرمایه گذاری امروزه مشکلات سرمایه گذاری را کاهش داده است. در این روش استارتاپ‎ها بیت‎کوین و یا سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان سرمایه می پذیرند. این روش به سود سرمایه‎گذاران نیز هست؛ چرا که تغییری در حساب بانکی آنها ایجاد نشده و از طریق ارزهای دیجیتال می‎توانند به سود خوبی برسند.

۲- جذب سرمایه در سطح بین‎المللی

از آنجا که بلاک چین فناوری جدیدی ست که توسط هیچ دولتی برای آن قانون تعریف نشده، هر فرد با داشتن اینترنت می تواند به آن دسترسی پیدا کند. در نتیجه استارتاپ ها می توانند بدون هیچ محدودیتی از تمامی کشورها جذب سرمایه کنند. همچنین فروش محصولات از طریق ارزهای دیجیتال به سایر نقاط جهان یکی از مزایای این فناوری است. بدین صورت که قیمت گذاری بر روی خدمات یا محصولات آن استارتاپ از طریق ارز دیجیتال باشد.

یک محتوای کاربردی دیگر: نقش بلاکچین در زنجیره تامین

چالش‎های بلاک چین برای استارتاپ ها

کمبود قوانین بلاک‌چین

گفتیم که هیچ دولت یا نهادی برای بلاک چین قانون تعریف نکرده است. بنابراین استارتاپ ها در این زمینه باید بسیار محتاط باشند. برای نمونه هکرهای بسیاری وجود دارند که ممکن است به کیف پول های ارز دیجیتال آنها دسترسی پیدا کنند. برای کاهش این خطر لازم است تا فردی آگاه به خطرات بلاک چین در تیم حضور داشته باشد و دائما از این سرمایه مراقبت کند.
چالش دیگری که عدم وجود مقررات برای بلاک چین به وجود آورده است عدم تضمین حضور آن در آینده می باشد. مشخص نیست که آیا در چند سال آینده نیز ارزهای دیجیتال وجود دارند یا تمام سرمایه ی افراد از بین خواهد رفت. این خصوصا به این دلیل است که امروزه کشورهای زیادی از این فناوری در فعالیت‎های تروریستی و علیه سایر کشورها استفاده می‎کنند.

نوسانات بازار ارزهای دیجیتال

افرادی که سابقه‎ی سرمایه‎گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را دارند به خوبی می دانند که نوسانات لحظه ای و شدید، شاخصه بزرگ این بازار است. نرخ بیتکوین ثابت نیست و صرفا براساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می گردد. استارتاپ‎ها باید از این موضوع مطلع بوده و در زمان های مناسبی اقدام به فعالیت مالی کنند.
برای استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین در استارتاپ ها بهتر است از مزایا و چالش های بلاک چین آگاه بوده و سپس اقدام کنیم. همان طور که گفته شد این سیستم در صورت استفاده‎ی هوشمندانه می تواند راه حل مشکلات مالی بسیاری از کسب و کارهای نوپا باشد.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *