سه شنبه , اردیبهشت ۴ ۱۴۰۳

آشنایی با واقعیت مجازی و کاربردهای آن
ادغام فضای واقعی با فضای مجازی با کمک فناوری VR

رشد فناوری باعث گردیده است تا مرز بین واقعیت و فضای مجازی بسیار باریک شود. ادغام این دو فضا می‌تواند برای زندگی‌های پرمشغله امروزی مفید باشد و فرصت‌های جدیدی را برای کسب و کارها فراهم آورد. واقعیت مجازی فناوریی می‌باشد که آینده بسیاری از تکنولوژی‌های سطح بالا به آن وابسته می‌باشد.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی
واقعیت مجازی

واقعیت مجازی(Virtual Reality) یک فناوری سطح بالا می‌باشد که سعی دارد به کاربران در فضای مجازی یک محیط شبیه‌سازی شده از فضای واقعی را ارائه دهد. در این فناوری سعی می‌شود تا محیط مجازی با کمک عینک‌های مخصوصی در جلوم چشم قرار گیرد و امکان احساس کردن اندام فیزیکی و تجهیزات اطراف بوجود بیاید.

ذهن انسان پس از مدتی که از واقعیت مجازی استفاده کند، نمی‌تواند تفاوت چندانی بین آن و فضای واقعی بگذارد به طوری که فرد استفاده‌کننده دنیای فیزیکی را کاملا نادیده می‌گیرد.

انواع تکنولوژی واقعیت افزوده

تکنولوژی‌های واقعیت‌افزوده

در واقعیت‌افزوده از تکنولوژی‌های مختلفی استفاده می‌شود. مهمترین فناوری مورد استفاده، عینک‌های VR هستند که در مقابل چشم قرار می‌گیرند. همچنین از حسگرهای صوتی یا لمسی نیز می‌توان برای شبیه‌سازی محیط‌های مجازی استفاده کرد.

دوربین‌های پانورمای ۳۶۰ درجه نیز می‌توانند برای VR به کار گرفته شوند. واقعیت مجازی می‌تواند محیط چندرسانه‌ای را برای کاربران ایجاد کند و امکان استفاده از این فناوری را در کاربردهای گوناگونی بوجود آورد. شاید تصور شود که کاربرد اصلی این فناوری، سرگرمی و تفریح می‌باشد. امّا واقعیت این است که این تکنولوژی سطح بالا را می‌توان در کاربردهای مختلفی به کار گرفت.

یک پست جذاب دیگر:
آشنایی با وب‌کاوی به عنوان یک تکنولوژی موثر در فضای وب و کسب و کار

معرفی کاربردهای واقعیت‌افزوده

کاربردهای واقعیت افزوده
کاربردهای واقعیت افزوده
  • کتابخانه‌های مجازی: با کمک VR می‌توان از هر کجای دنیا به هر کتابخانه‌ای رفت و نایاب‌ترین کتاب‌ها را ورق زد و به مطالعه آن‌ها پرداخت.
  • صنعت گردشگری: واقعیت‌افزوده می‌تواند آینده صنعت گردشگری را تغییر دهد. با کمک این فناوری می‌توان از هر کجای دنیا به موزه‌ها و نقاط دیدنی دسترسی پیدا کرد.
  • سرگرمی و تفریح: یکی از جذاب‌ترین کاربردهای VR سرگرمی و تفریح می‌باشد. استفاده از این فناوری‌ در بازی‌های کامپیوتری و ویدیوئی حس واقعی بودن بازی را به مخاطبین القاء کند.
  • بهداشت و درمان: با کمک تصویربرداری سه بعدی امکان تشخیص سریع بیماری‌ها وجود دارد. همچنین امکان شبیه‌سازی آناتومی بدن انسان برای مطالعات تکمیلی پزشکان فراهم می‌شود.
  • آموزش: VR در حوزه آموزش می‌تواند تحول شگرفی را بوجود بیاورد. ساخت نرم‌افزارهای آموزشی با کمک واقعیت افزوده میزان یادگیری در افراد را بهبود می‌بخشد.
  • بازاریابی و فروش: صنعت بازاریابی با کمک واقعیت افزوده تغییرات زیادی را به خود خواهد دید. تعامل بازاریابان با مشتریان، امکان تست کالاها قبل از خرید، شبیه‌سازی تجهیزات و.. از جمله مواردی هستند که بر روی صنعت خرده‌فروشی تاثیر خواهند گذاشت.

یک پست کاربردی دیگر:
تحول دیجیتالی چیست؟ این تحول چه تاثیری بر آینده کسب و کارها می‌گذارد؟

سایر کاربردها

علاوه بر کاربردهایی که در بالا از آن‌ها نام بردیم می‌توان از واقعیت مجازی در امور نظامی، فضانوردی، ستاره‌شناسی و نجوم، صنعت مُد، تجارت، ساخت و ساز، طراحی و مهندسی، ورزش، رسانه‌ها، ارتباطات از راه دور، مدیریت اطلاعات، کشاورزی، کشف جرایم و بازسازی صحنه‌های قتل، روانشناسی و.. استفاده کرد.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *