جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳

کاربرد بلاک چین در ایران
رشد اقتصادی در ایران با کمک صنعت بلاک چین و زیرشاخه‌های آن

در مطلب پیش‌رو در مورد کاربرد بلاک چین در ایران صحبت خواهیم نمود. اما قبل از اینکه به کاربردهای بلاکچین بپردازیم باید اطلاعاتمان را درباره ماهیت بلاک‌چین گسترش دهیم و بدانیم که این تکنولوژی چه مزایا و معایبی دارد. بلاک‌چین فناوری است که در آینده بیشتر درباره آن خواهیم شنید، پس نیاز است تا دانش خود را در این زمینه تکمیل کنیم.

کاربرد بلاک چین در ایران
کاربرد بلاک چین در ایران

درک مفهوم بلاک چین

بلاک چین یا زنجیره بلوکی، پایگاه داده توزیع شده و بر اساس اجماع می‌باشد که به شکل مستمر فهرستی از رکوردها (ردیف‌ها) را که هرکدام به گزینه‌های پیشین فهرست ارجاع می‌دهند را حفظ و ضبط می‌کند و به‌ این روش در برابر ضعیف شدن یا بازنگری غیرمجاز و غیراصولی تقویت می‌گردد.

یک مقاله مرتبط: بلاک چین چیست؟

بلاک چین اختراع برجسته و خلاقانه‌ای می‌باشد که زاییده تفکر یک شخص یا گروهی از اشخاص که به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شهرت دارند می‌باشد. این تکنولوژی می‎تواند در کاربردهای مختلفی بکار رود.

آشنایی با کاربرد بلاک چین در ایران

با توجه به نوین و جدید بودن فناوری بلاک چین می‌توان از آن برای پیشرفت و رشد تکنولوژی بهره برد و در زمینه‌های مختلف آن را بکار بست. البته ناگفته نماند که در مقابله با فناوری‌های جدید و ناشناخته باید دقت کامل و لازم را بکار برد و با شناخت دقیق، از مزایای آن بهره برد. در زیر به بررسی ۸ کاربرد مهم بلاکچین در ایران خواهیم پرداخت.

بررسی ۸ کاربرد مهم بلاک چین در ایران

  1. بلاکچین را می‎توان در صنعت پزشکی و پرونده‎های پزشکی بکار گرفت. هر بلوک در زنجیره بلوکی یک سابقه پزشکی خواهد بود.
  2. . قبض‎های کاغذی و پرداخت‎های سنتی دیگر جایگاهی در ایران ندارند چرا که هزینه‎های سنگینی را به سازمان‎ها و بانک‎ها تحمیل می‎کنند. امّا هنوز هم بسیاری از مردم و شرکت‎ها تراکنش‎های خود را بر مبنای رسیدهای کاغذی انجام می‎دهند. زنجیره بلوکی می‎تواند یک جایگزین مطمئن برای قبوض سنتی باشد.
  3. انتخابات الکترونیک یک ضرورت انکارناپذیر در ایران می‎باشد که با کمک بلاکچین می‎توان آن را راحت‎تر از هر شیوه دیگری تحقق بخشید.
  4. مدارک شناسایی الکترونیک یک ضرورت در جامعه روبه گسترش ایران می‎باشد. کارت‎های شناسایی آینده می‎توانند با کمک بلاکچین شکلی کاملا مدرن به خود بگیرند. احرازهویت با کمک بلاکچین به آسانی امکان‎پذیر می‎باشد.
  5. واترمارک کردن آثار هنری و حفظ حق کپی رایت یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین در ایران خواهد بود.
  6. حفاظت از اطلاعات محرمانه در هرکشوری یک ضرورت می‎باشد. یکی از وظایف اصلی زنجیره بلوکی حفاظت از اطلاعات می‎باشد.
  7. تحریم‎های اقتصادی اخیر و نیاز به دسترسی به حساب‎های بین‎المللی، اهمیت بلاکچین را برای مسئولان ایرانی به خوبی نمایان ساخته است. مدیریت سرمایه و انتقال ساده ارزهای سنتی با کمک بیت‎کوین می‎تواند جایگاه بلاکچین را به خوبی در شرایط فعلی ایران نشان دهد.
  8. اینترنت اشیا یا Internet of Things به اشیا هوشمندی اشاره دارد که به راحتی قابلیت اتصال به شبکه اینترنت را دارند. اینترنت اشیا یک تکنولوژی جدید در ایران محسوب می‎شود که با کمک بلاکچین می‎تواند به امنیت بالاتری دست یابد.

آشنایی با انواع چالش‌های اینترنت اشیا

بلاک چین در اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در چند سال گذشته به شدت در کشور ما رشد داشته و بسیاری از افراد با آن آشنا شده‎اند. برای بهره‌وری از پتانسیل بیشتری در آن می‌توانیم از فناوری بلاکچین در اینترنت اشیا استفاه کنیم و آن را بیشتر به مرحله کاربردی بودن و نیازمندی های مخاطب نزدیک نماییم.

از مهمترین موضوعات در این زمینه، امنیت در اینترنت اشیا و هماهنگی دستگاه‎ها در اینترنت اشیا می‎باشد. مزایای بلاکچین برای اینترنت اشیا بسیار گسترده می باشد. این دو صنعت با کمک یکدیگر چالش‎های بسیاری را حل خواهند کرد و به یکدیگر برای رشد بیشتر کمک خواهند کرد.

بلاکچین در پزشکی

ذخیره و نگهداری اطلاعات در قالب بلوک‎ها و با امنیت بالا (بدون امکان تغییر) باعث می‌شود که بتوان اطلاعات مربوط به سابقه بستری شدن، زمان آن، نوع دارو، حساسیت‎های بیمار و ….را همیشه و در هر زمان در دسترس داشته باشیم و از آنها در جهت حفظ و خدمت رسانی صحیح نسبت به جان افراد بهره ببریم.

انفلابی در دیتا‌بیس‌ها

همه شما انتخابات اخیر ایالات متحده را به یادتان هست که شائبه تقلب در آن رسانه ای گشت و سروصدای زیادی به پا کرد، نمی‌توانید موارد بسیاری از هک شدن های سرورهای اطلاعاتی مراکز مختلف از جمله کمپانی یاهو، حفظ امنیت و لو نرفتن اطلاعات اکانت جیمیل خود مطمئن باشید.

همه این ها موارد امنیتی و اخلال در سیستم ثبت احوال و یا سیستم‌های بانکی را به وفور و فراوانی در خاطر دارید. شاید مهم‌ترین کاربرد بلاکچین در ایران نیز همین مورد باشد که بتوان با برنامه ریزی و شناخت نیازها و تعیین استراتژی‎های صحیح آنها را بهبود بخشید و امنیت سایبری را کامل کرد.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

بیت کوین و مزایای آن

توضیحاتی جامع درباره بیت کوین و مزایای آن
بیت کوین به عنوان مهمترین رمز ارز در مبادلات مالی جهان

بیت کوین و مزایای آن در بین محققان و سرمایه گذاران در بازارهای جهانی شناخته شده است. این ارزدیجیتال میتواند امنیت و تبادلات مالی را ساده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *