پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تأمین
بهبود فرآیندهای زنجیره تامین با کمک فناوری‌های مدرن

در مطلب پیش‌رو سعی داریم تا کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تأمین را برای شما بیان کنیم.

آیا تا به حال شده در مورد ابتدایی‌ترین نیازهای زندگی و نحوه برطرف شدن آن‌ها فکر کرده باشید؟ آیا تاکنون فکر کرده‌اید غذاهایی که می‌خورید چگونه فرآیند تولید را طی کرده و به دست شما رسیده‌اند؟ و یا لباس‌هایی که می‌پوشید از چند مرحله می‌گذرند تا به دست شما برسند؟ و یا اینکه گوشی‌ تلفن همراه خود که این روزها تا اندازه زیادی مونس و همدم شماست چگونه تولید شده و به دست شما رسیده است؟

کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین
کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین

از دیرباز و تاکنون تأمین تمامی نیازهای روزمره زندگی ما به صورت زنجیره‌ای که به یکدیگر متصل است انجام می‌شوند، که در اصطلاح به آن زنجیره تأمین می‌گویند.

بیایید برای درک بهتر این قضیه آن را با مثالی بیان کنیم و ببینیم چگونه بلاک‌چین صنعت پوشاک را متحول می‌کند؟
به طور مثال فرآیند عرضه لباس را در نظر داشته باشید. از آنجایی‌ که پوشاک جزو ابتدایی‌ترین و حیاتی‌ترین نیازهای انسان برای زندگی می‌باشد و کار تولید و عرضه آن هرگز تمامی ندارد، بسیاری از مشاغل دیگر را نیز درون خود جای داده است از قبیل کارگران، کارخانه‌جات تولید مواد اولیه، صنایع ریسندگی و بافندگی، تولیدی‌ های پوشاک، شبکه توزیع، فروشگاه‌های فروش پوشاک و… . همان‌طور که می‌دانید تمامی این مشاغل به صورت زنجیروار به هم متصل‌اند و این زنجیره شامل میلیون‌ها نفر می‌باشد.

مدیریت زنجیره تأمین چیست؟

هر زنجیره تأمین شامل ۳ جریان مواد، اطلاعات و سرمایه مالی است. مدیریت زنجیره تأمین (Supply Chain) نیاز، به برنامه‌ریزی یکپارچه و اجرای فرآیندهای مختلف از قبیل انتقال درست مواد خام، ساخت کالاها و محصولات و مدیریت انتقال آن‌ها از مبدأ به مقصد و…را دارد.

یک زنجیره معمولاً شبکه‌ای از اشخاص مختلف، سازمان‌ها و کسب‌و‌کارها، منابع و فناوری‌هایی است که برای تولید کالاها و محصولات با یکدیگر تلفیق شده و به کار می‌روند.

نحوه کار در هر زنجیره به صورت زیر می‌باشد:

الف) اولین گام: گرفتن مواد خام از یک تامین‌کننده به یک تولید‌کننده
ب) دومین گام: ساخت کالاها و محصولات
ج) سومین گام: و در نهایت ارائه محصول نهایی به مصرف‌کننده

تاثیرات مثبت زنجیره تأمین بر فروش

  • افزایش کیفیت در ساخت کالاها و محصولات
  • سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و توزیع
  • کاهش هزینه‌های اضافی و سربار
  • و در نهایت بالا رفتن نرخ فروش و درآمد

تعریف بلاک‌چین

بلاک‌چین یک مکانیزم سیستمی است که برای نگه‌داری سوابق و اطلاعات مربوط به داده‌ها و رویدادهای دیجیتالی به کار می‌رود و آن‌ها را برای برقراری ارتباط و معاملات بین شرکت‌ها از طریق بستر اینترنت حفظ کرده و ایمن می‌دارد.

یک محتوای کاربردی: بلاکچین چیست؟

بررسی کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تأمین

استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین یکی از بهترین راه‌هایی است که در زنجیره تأمین به کار می‌رود. از جمله تاثیراتی که کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تأمین دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش هزینه‌های اضافی، خطاهای انسانی و تأخیرهای زمانی
  • بهبود روند مدیریت
  • افزایش اعتماد بین تولیدکننده و مصرف‌کننده
  • افزایش سطح دسترسی از تمام نقاط دنیا
  • ارتقا سطح امنیت اطلاعات

امروزه برای اینکه یک زنجیره کاری حفظ شود و نیازهای آن به طور صحیح برطرف شود از کاربرد بلاک‌چین در زنجیره تأمین استفاده می‌کنند تا از این طریق بتوانند کارهای خود را مستند، شفاف و با ایمنی بیشتری به ثمر برسانند.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری

نگاهی به کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری
توسعه شیوه‌های بانکداری جهانی با کمک بلاک‌چین و رمزارزها

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری حوزه های مختلفی را در بر می گیرد. بلاکچین باعث بهبود امنیت تبادلات مالی و افزایش سرعت تراکنش ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *