پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

معرفی تکنولوژی بلاک‎چین به زبان ساده

امروزه حتی افرادی که دستی در اقتصاد ندارند لااقل یک بار نام بیت کوین یا بلاک­چین را شنیده ­اند. تکنولوژی بلاک‎چین به زبان ساده نوعی شبکه­ ی اینترنتی است که حاوی بلوک هایی از اطلاعات است. در این پلتفرم ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌­کوین تعریف شده‌­اند که انقلابی در حوزه­ ی سرمایه­ گذاری و اقتصاد به وجود آورده ­اند. در ادامه­ ی این مطلب به بررسی چیستی فناوری بلاک­‌چین خواهیم پرداخت.

بلاک­‌چین چیست؟

بلاک­‌چین در واقع محلی برای توزیع داده بدون کپی شدن آن و مبتنی بر تعداد زیادی نقطه­ ی اشتراک است که به طور همزمان اطلاعات بر روی آن ثبت و ویرایش می­ شوند. از آن­جا که این پلتفرم باز است می­توان از آن برای انواع تبادلات اعم از مالی و اطلاعاتی استفاده کرد. معروف ­ترین کاربرد فناوری بلاک­‌چین ارزهای دیجیتالی مانند بیت­‌کوین است.

تفاوت بلاک­‌چین و اینترنت

برای بررسی تفاوت میان اینترنت عادی و تکنولوژی بلاک‎چین به زبان ساده باید به نحوه­ ی ذخیره سازی اطلاعات بپردازیم. در اینترنت اطلاعات در یک سرور به صورت متمرکز ذخیره می ­شوند. مشکل این روش این است که برخی نهادها می توانند آن را ردیابی کنند. اما در فناوری بلاک­‌چین میلیون­ ها نقطه وجود دارد و برخلاف اینترنت قابل ردیابی نیست.

بررسی آینده بیت‌کوین و سرنوشت آن

ارزهای دیجیتال

فتیم که یکی از کاربردهای تکنولوژی بلاک‌­چین ارزهای دیجیتال است. بیت­ک‌وین، اتریوم، ریپل و مونرو از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال هستند. افراد زیادی امروزه پول خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کرده و از این طریق سرمایه ­ی خود را چندین برابر می ­کنند.

فناوری بلاک­‌چین سبب تولید ارزهای دیجیتال رمز پایه و غیر قابل هک شده است. در سال ۲۰۰۹ میلادی یعنی حدود ده سال پیش بیت­‌کوین معرفی شد و تا امروز مشهورترین ارز دیجیتال جهان است که در ایران نیز کاربران بسیاری دارد. برای سرمایه گذاری از طریق بیت­‌کوین باید بسیار آگاهانه عمل نمود. زمان مهم­ترین نقش را در این زمینه ایفا می­ کند. قیمت بیت­‌کوین در زمان­ های مختلف بر اساس میزان عرضه و تقاضا متغیر است.

بررسی کاربرد بلاکچین در زنجیره تامین

کاربردهای بلاک ­چین

بلاک‌­چین را معمولا برای کاربردهای مالی می­ شناسند اما باید دانست که این تکنولوژی در حقیقت سیستمی برای ذخیره­ ی انواع اطلاعات افراد است. روش استفاده از آن بدین صورت است که کاربران از طریق یک دستگاه متصل به اینترنت فایل ­های خود را در این شبکه آپلود می ­کنند و سپس این اطلاعات برای مخاطبان مورد نظر قابل مشاهده خواهد بود.

روش­ هایی که در حال حاضر برای انتقال اطلاعات وجود دارند قابل هک شدن هستند اما در سیستم بلاک­‌چین انواع نقل و انتقال داده به راحتی صورت می­ پذیرد. این مسئله می تواند در بسیاری از سازمان­ ها مشکلات کنونی را حل کند. بلاک­‌چین می­ تواند مانع کلاهبرداری و پول­شویی شود زیرا ثبت اطلاعات در آن به صورت دستی انجام نشده و اتوماتیک است و دخالتی در آن وجود ندارد.

آینده ی بلاک­چین

همان­طور که گفته شد تکنولوژی بلاک­‌چین می تواند انقلابی در بسیاری از زمینه­ های بیمه، علمی و دانشگاهی، مالیاتی و بانکی ایجاد کند. این اتفاق با همکاری اقتصاد دانان و متخصصان بلاک چین در سراسر جهان می ­تواند به وقوع بپیوندد. در حال حاضر ارز دیجیتال مهم­ترین کاربرد این تکنولوژی برای کاربران است. تکنولوژی ای که ممکن است تا چندسال آینده دنیای اقتصاد را دگرگون کند و یا به طور کامل از میان برود.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری

نگاهی به کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری
توسعه شیوه‌های بانکداری جهانی با کمک بلاک‌چین و رمزارزها

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری حوزه های مختلفی را در بر می گیرد. بلاکچین باعث بهبود امنیت تبادلات مالی و افزایش سرعت تراکنش ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *