پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳

توضیحاتی جامع درباره بیت کوین و مزایای آن
بیت کوین به عنوان مهمترین رمز ارز در مبادلات مالی جهان

بیت کوین، پول رایج در شبکه های مجازی و اینترنت است، البته به آن شبه نقد مجازی هم می‌گویند. به همین دلیل عملکرد بیت کوین را می‌توان مثل شبکه های پرداخت سنتی مانند کارت اعتباری، مستر کارت یا پی‌پال دانست. امروزه بیت کوین و مزایای آن به شکل گسترده‎ای در محافل علمی مطرح گردیده است.

بیت کوین و مزایای آن
بیت کوین و مزایای آن

بیت کوین یک ارز دیجیتالی است. مهمترین تفاوت بیت کوین با ارزهای سنتی این است که مرکزیت خاصی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل برای گسترش آن محدودیت های قانونی و کاغذبازی های دست و پاگیر وجود ندارد!

بیت کوین‌ها یا ارز های دیجیتال تمام ویژگی های پول های سنتی را دارا هستند. ویژگی های مثل پایداری، قابلیت حمل و نقل، تعویض پذیری، کمیابی، بخش پذیری و شناخت پذیری.

در ادامه به توضیح در مورد بیت کوین و مزایای آن می‌پردازیم.

دلیل پیدایش بیت کوین

دلیل اصلی به وجود آمدن بیت کوین، نقل و انتقال مالی بدون هیچ واسطه ای مانند بانک‌ها، دولت‌ها و ایجاد قدرت گردش مالی توسط خود مردم است.

مخترع بیت کوین

اولین بار بیت کوین به صورت گسترده از سال ۲۰۰۹ در یک فهرست ایمیل رمز نگاری شده توسط ساتاشی ناکاموتو در نظرآزمایی‌ها منتشر شد. ( البته اسم این فرد افشا کننده هویت واقعی او نیست).

ساتاشی ناکاموتو در متن ایمیل خود نوشته بود:

“من یک سیستم پرداخت الکتریکی متن‌باز (Open Source) ایجاد کرده‌ام که اسم آن را بیت‌کوین گذاشته ام، با سیستم کنترل‌کننده‌ی غیرمتمرکز، بدون هیچ سرور مرکزی یا تکیه‌بر شرکت‌ها یا سازمان‌های اعتباری. “

ساتاشی ناکاموتو

انتشار بیت‌کوین در یک نسخه متن باز باعث شد توسعه‌دهندگان بسیاری مشتاق کار کردن روی آن باشند. بعد از گذشت مدتی شخصی به نام اندرسن مسئولیت پروژه توسعه بیت کوین را برعهده گرفت.

نگاهی به مزایای بلاک‌چین در صنعت بانکداری

بیت کوین و مزایای آن

در ادامه به معرفی تعدادی از مزایای بیت کوین می پردازیم:

تراکنش‌های سریع

به خاطر عدم وجود واسطه های مالی، تراکنش های بیت کوینی در سریع ترین زمان ممکن (در حدود ۱ ثانیه) انجام می‌شوند.

کارمزد بسیار کم یا بدون کارمزد

در حالت‌های عادی تراکنش بیت کوین کاملا رایگان است. برای پردازش سریع‌تر تراکنش‌ها، کارمزد اندک دریافت می‌کنند.

امنیت بسیار بالا

با توجه به این‌که بیت کوین یک پول مجازی است. امکان این‌که هم‌زمان یک واحد بیت کوین بین چند نفر باشد وجود دارد. اما جالب است بدانید که پرداخت‌های بیت کوینی بدون اینکه اطلاعات شخصی کسی به تراکنش پیوست شده باشد، انجام می‌گیرد.

اطلاعات هر واحد پول بیت کوین را بر روی یک زنجیره که به آن بلاک می‌گویند منتشر می کنند. همه‌ی افراد می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

کنترل متمرکز

یکی از مهم ترین ویژگی های بیت کوین این است که هیچ شخص یا سازمانی نمی‌تواند الگوریتم بیت کوین را در دست بگیرد. چرا که این الگوریتم با رمزنگاری کاملا ایمن شده است و اساسا بیت کوین بر پایه شفافیت، بی طرفی کامل و قابل پیش بینی بودن است.

عدم محدودیت در پرداخت وجه

در هر ساعت و مکانی می توانید به سرعت از طریق اینترنت هر مقدار که می‌خواهید بیت کوین انتقال دهید یا دریافت کنید.

رمزنگاری چیست؟ آشنایی با تاریخچه رمزنگاری

ریسک کم برای کسب و کارها

تراکنش‌های بیت کوین بسیار امن و برگشت‌ناپذیر هستند و همچنین حاوی اطلاعات شخصی و یا حساس مشتریان نیست. به همین خاطر کسب و کارها را در برابر ضررهای ناشی از امکان کلاه‌برداری یا پرداخت‌های برگشتی جعلی به صورت کامل محافظت می‌کند.
بصورت خلاصه شما می‌توانید با بیت کوین در بازاری سرمایه‌گذاری کنید. این پول دامنه وسیع‌تر، کارمزد کمتر و هزینه‌های مدیریت ریسک کمتری دارد.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

همچنین ببینید

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری

نگاهی به کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری
توسعه شیوه‌های بانکداری جهانی با کمک بلاک‌چین و رمزارزها

کاربرد بلاک‌چین در صنعت بانکداری حوزه های مختلفی را در بر می گیرد. بلاکچین باعث بهبود امنیت تبادلات مالی و افزایش سرعت تراکنش ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *