چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳

اینترنت اشیا صنعتی وجایگاه آن در جهش تولید
مطرح شدن IIoT به عنوان انقلاب چهارم صنعتی و نقطه اتکایی برای توسعه جوامع

اینترنت اشیا صنعتی یا Industrial Internet of Things یک زیرمجموعه مهم از IoT می‌باشد که به دنبال بهبود خدمات صنایع و افزایش نرخ تولید می‌باشد. صنایع بزرگ همواره با مشکلات مختلفی مواجه هستند ازجمله آسیب‌پذیری کارگران، کاهش نرخ بهره‌وری، فرسایش تجهیزات، هزینه‌ی بالای تعمیرات وموارد دیگر.

اینترنت اشیا صنعتی سعی دارد با استفاده از هوشمندسازی و بازوهای رباتیک هزینه‌های تولید را به شدت کاهش دهد و از دیگرسو، کیفیت محصولات تولیدی را افزایش دهد.

تاریخچه اینترنت اشیا در صنعت

اینترنت اشیا صنعتی
اینترنت اشیا صنعتی

اصطلاح IIoT در اواخر سال ۲۰۱۲ توسط شرکت GE Digital رایج شد. تخمین‌زده می‌شود که اینترنت اشیا صنعتی تا پایان سال ۲۰۲۲ به یک بازار ۲۲۵ میلیاردی دست پیدا کند.

در حال حاضر، مهمترین مشکل صنایع با IIOT عدم وجود زیرساخت‌ها می‌باشد. برای پیاده‌سازی اینترنت اشیا در صنایع نیاز است که هم زیرساخت دیجیتالی و هم تجهیزات فیزیکی مرتبط با آن بوجود آید.

اینترنت اشیا صنعتی چیست؟

اینترنت اشیا صنعتی(IIoT) سعی دارد با استفاده از حسگرها و محرک‌های هوشمند فرآیندهای تولیدی و صنعتی را بهبود دهد. IIoT به عنوان نسل چهارم صنعت شناخته می‌شود که در آن از قدرت ماشین‌های هوشمند، داده‌های حجیم و آنالیز بلادرنگ برای بهبود فرآیندهای تولید بهره برده می‌شود.

تجهیزات هوشمندی که در IIoT به کار گرفته می‌شوند با آنالیز بلادرنگ اطلاعات می‌توانند تصمیم‌های به‌هنگام و موثرتری را نسبت به اپراتورهای انسانی بگیرند.

IIoT چگونه عمل می‌کند؟

عملکرد IIoT
عملکرد IIoT

IIoT حجم عظیمی از داده‌ها را بین دستگاه‌های فیزیکی و دیجیتالی به اشتراک می‌گزارد. این داده‌ها کمک می‌کنند تا ایمنی بهبود یابد و نظارت کامل‌تری را با کمک آنالیز داده‌ای شاهد باشیم.

اینترنت اشیا صنعتی به شکل غیرقابل باوری تجارت را در سطح جهان تغییر خواهد داد زیرا که این تکنولوژی نحوه طراحی و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و محصولات تولیدی را تغییر خواهد داد. IIoT به دنبال ایجاد ارزش بیشتر و تعامل با مصرف‌کنندگان می‌باشد.

مزایای اینترنت اشیا صنعتی

IIOT می‌تواند مزایای بسیاری را برای صنایع به همراه بیاورد و یک جهش عمده در تولید محصولات را به همراه داشته باشد. افزایش جمعیت جهانی باعث شده است تا توجه به نرخ بهره‌وری و افزایش کمیّت و کیفیت محصولات در بین صنعتگران مورد توجه قرار گیرد.

آشنایی با شاخه‌های مختلف اینترنت اشیا صنعتی
آشنایی با شاخه‌های مختلف اینترنت اشیا صنعتی

مهمترین مزایای اینترنت اشیا صنعتی عبارتند از:

  1. امکان پیش‌بینی شرایط با استفاده از داده‌هایی که توسط ماشین‌آلات جمع‌آوری می‌شود.
  2. کاهش هزینه‌های تولید و تعمیرات دستگاه‌ها، با توجه به این که ماشین‌آلات به یک هوشمندی بالایی دست پیدا می‌کنند.
  3. امکان شناسایی بالقوه مشکلات و خرابی‌های ماشین‌آلات صنعتی
  4. کاهش مخاطرات و تهدیداتی که در محیط‌های صنعتی برای کارگران بوجود می‌آید.
  5. امکان ردیابی تجهیزات و محصولات در کارخانه‌ها
  6. بهبود زنجیره تامین کالا و لجستیک
  7. بهبود رضایت مشتریان

چالش‌های امنیتی IIoT

هرچند که IIoT صنعت را متحول خواهد ساخت، امّا همیشه در تکنولوژی‌های سطح بالا هم‌چون اینترنت اشیا، بحث امنیت و حفظ حریم خصوصی یکی از چالش‌های اساسی بوده است. برای پیاده‌سازی IIoT باید به سه حوزه زیر توجه ویژه‌ای داشت:

  1. دسترس‌پذیری(Availability)
  2. مقیاس‌پذیری(Scalability)
  3. امنیت(Security)

دو مورد اول را می‌توان با اتخاذ راهکارهایی در صنایع پیاده‌سازی کرد. امّا امنیت موضوعی است که می‌تواند چالش‌هایی را برای صنعت ایجاد کند. حفظ امنیت سایبری و ایمنی در کارخانه‌های حساس که با جان مصرف‌کنندگان ارتباط دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.

صنایع باید بپذیرند که برای اجرای IIoT در کارخانه‌های خود باید دانش دیجیتالی خود را بهبود دهند و هزینه‌هایی را برای تامین امنیت و ایمنی انجام دهند.

مرکز عملیات امنیتی راهکاری برای حفظ امنیت در صنایع

برای تامین امنیت در IIoT ضروری است تا یک مرکز عملیات امنیتی(SOC) برای نظارت و دفاع از کارخانه‌ها در مقابل تهدیدات بوجود آید. تیم‌های SOC وظیفه دارند که هرگونه فعایت غیرعادی را تشخیص دهند و بتوانند قبل از بروز هرگونه مشکلی جلوی آن را بگیرند.

تلاش برای رسیدن به توسعه پایدار و جهش در تولید

استفاده از IIOT می‌تواند سرعت تولید را افزایش و هزینه‌های آن را کاهش دهد. جهان امروزی به سوی اتومات‌سازی تمامی امور در حال حرکت است زیرا که خودکارسازی فعالیت‌ها، احتمال خطاهای انسانی را به شدّت کاهش می‌دهد.

امّا درباره اینترنت اشیا صنعتی یک بحث اخلاقی هم وجود دارد. با توسعه این فناوری خیل عظیمی از نیروی کار فعلی، مشاغل خود را از دست خواهند داد و نیاز به آموزش‌های پایه‌ای برای تصاحب مشاغل جدید خواهند داشت.

دولت‌ها باید برای توسعه IoT و IIoT به صورت جامع و اصولی به همه‌ی مسائل توجه داشته باشند تا بتوانند شاهد یک توسعه پایدار و جهش در تولید باشند.

درباره‌ی مسعود معاونی

من مسعود معاونی، از سال 93 به عنوان بلاگر در حوزه فناوری اطلاعات مشغول فعالیت هستم. در حال حاضر هم به عنوان مدیر محتوا در سایت خبری آی او تی رسانه مشغول به فعالیت هستم و سعی دارم تا محتواهای متناسب با نیاز کاربران را در حوزه فناوری‌های پیشرفته در اختیار آنان قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *